Rosa Liksom Espoon kuvataidekoulun uudeksi kuviskummiksi!

28.1.2021
Palkittu kirjailija ja kuvataiteilija toimii koulun kuviskummina seuraavan kahden vuoden ajan.
Rosa Liksom (kuva: Pekka Mustonen)

Ihania uutisia!

Rakastettu kirjailija ja kuvataiteilija Rosa Liksom toimii Espoon kuvataidekoulun kuviskummina vuosina 2021–2023!

Lappilaistaustainen kosmopoliitti Rosa Liksom on ihastuttanut koti- ja ulkomaista kulttuuria maalauksillaan, kirjoituksillaan, näytelmillään ja videoteoksillaan jo vuosikymmenten ajan. Liksomin teoksia on käännetty lähes kahdellekymmenelle eri kielelle ja hän on voittanut useita palkintoja, mm. J.H. Erkon palkinnon (1985), valtion kirjallisuuspalkinnon (1987 ja 1992), Finlandia-palkinnon (2011) sekä Ruotsin akatemian pohjoismaisen palkinnon (2020). Romaanien ja novellikokoelmien lisäksi monipuolinen taiteilija on tehnyt sarjakuvia ja lastenkirjoja.

Kuviskummi edistää eri yhteiskunnallisissa sidosryhmissään lasten ja nuorten hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja erilaisuuden hyväksymistä kuvataidekasvatuksen keinoin. Espoon kuvataidekoulun aiempia kuviskummeja ovat olleet lapsiasiavaltuutettu Maria-Kaisa Aula ja taidehistorioitsija, tietokirjailija Tuula Karjalainen, Nuorisotutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Tommi Hoikkala sekä arkkitehti, professori ja muotoilujohtaja Anne Stenros.

Espoon kuvataidekoulu toivottaa Liksomin lämpimästi tervetulleeksi kuvislaisten maailmaan!

Rosa Liksom Official (Facebook)

www.rosaliksom.com