Lukukausimaksut

Tutustu ajankohtaisiin lukukausimaksuihin. Lukukausimaksut vaihtelevat opintokokonaisuuksien mukaan.

Lukukausimaksut vuonna 2024

Taiteen perusopetusryhmät

• Varhaiskasvatusryhmät 5–6-vuotiaat, 2 opetustuntia (90 min): 280 €
• 7–10-vuotiaiden perusryhmät, 2 opetustuntia (90 min): 280 €
• 11-vuotiaiden perusryhmät, 3 opetustuntia (135 min): 304 €
• 12–13-vuotiaiden jaksoryhmät, 3 opetustuntia (135 min): 315 €
• Työpajat 14–20-vuotiaat, 3 opetustuntia (135 min): 337 €
• Grafiikan työpaja 14–20-vuotiaat, 4 opetustuntia (180min): 407 €

Vapaaoppilaspaikoista ja maksuhuojennuksista löydät tietoa tämän sivun lopusta "Lukukausimaksujen huojennukset ja vapaaoppilaspaikat" -kohdasta.

Yhden opetustunnin pituus on 45 minuuttia.

Lukukausimaksu sisältää laadukkaat taiteilijatarvikkeet ja ammattitasoisen opetuksen. Lisäksi maksu kattaa oppilasnäyttelyt, Eepos-portaalin oman tilin (mm. oppilaan arvioinnit) sekä lopputyöseminaarit ja -näyttelyn ja todistukset.

Kuviskerhot

• 60 min kuviskerho: 208 €
• 90 min kuviskerho: 235 €

Kurssit: Katso ajankohtaisten kurssien hinnat kurssien sivulta tai Eepoksesta.

Maksukäytännöt ja laskut

Kuvataidekoulun perusopetusryhmien ja kuviskerhojen lukukausimaksut maksetaan lukukausien alussa. Maksun voi suorittaa kahdessa erässä, joissa jälkimmäisen eräpäivä on kuukausi lukukausimaksun laskun yhteydessä ilmoitetun eräpäivän jälkeen. Kurssien laskut lähetetään osallistujille ennen kurssin alkua.

Kaikki laskut lähetetään oppilaiden ensisijaisille huoltajille ja täysi-ikäisille oppilaille sähköpostitse. Laskun lähettäjä on Eepos-postitus (billing@eepos.fi). Mikäli et ole vastaanottanut laskuasi ajallaan, tarkistathan roskapostikansiosi tai ota yhteyttä kuvataidekoulun toimistoon.

Laskun maksamatta jättäminen johtaa oppilaspaikan välittömään menetykseen. Uutta oppilaspaikkaa ei myönnetä mistään kuvataidekoulun opetusryhmästä oppilaalle, jonka huoltaja ei ole suorittanut edellisiä avoimia maksujaan kuvataidekoululle.

Lasku on ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä, ja maksamaton lukukausimaksu siirretään perittäväksi. Oppilaspaikkansa maksamattoman laskun takia menettänyt oppilas voi hakea kouluun uutena oppilaana seuraavan oppilashaun aikana, kun lasku on maksettu.

Lisätietoa maksukäytännöistä löydät Espoon kuvataidekoulun oppilaan ohjeista ja ehdoista.

Oppilas- tai kurssipaikan peruminen

Muista peruuttaa oppilas- tai kurssipaikkasi kirjallisesti lähettämällä sähköpostia koulun toimistoon (toimisto@espoonkuvis.fi), jos haluat perua ilmoittautumisesi tai keskeyttää opintosi. Peruuttamaton paikka katsotaan täytetyksi ja siitä laskutetaan, vaikka oppilas ei olisi ilmaantunut opetukseen.

Perusopetusryhmien ja kuviskerhojen oppilaspaikan voi perua veloituksetta laskun eräpäivään mennessä. Kurssipaikan voi perua ilmoittautumisen yhteydessä kerrottuun määräaikaan mennessä. Sen jälkeen perutuista paikoista koulu veloittaa osittaisen tai täyden maksun.

Lukukausimaksujen huojennukset ja vapaaoppilaspaikat

Rehtori myöntää lukukausittain lukukausimaksuhuojennuksia ja vapaaoppilaspaikkoja kuvataiteen ja käsityön perusopetusryhmien oppilaille hakemusten perusteella. Huojennuskäytäntö ei koske kerho- tai kurssitoimintaa kuten kuviskerhoja, kesäkursseja, perhekursseja tai värikylpyjä.

Huojennuksen saamiseen vaikuttavat perheen tulot ja perheenjäsenten lukumäärä. Myönnettävien huojennusten suuruudet vaihtelevat. Huojennus tai vapautus myönnetään vain yhdelle perheen lapselle, jotta huojennusta voidaan myöntää mahdollisimman monelle eri perheelle. Kurssien ja kerhojen osallistujat eivät voi hakea huojennuksia.

Lukukausimaksujen huojennuksia ja vapautuksia koskevat hakemukset tulee jättää kuvataidekoulun toimistoon syyslukukaudella 15.9. ja kevätlukukaudella 31.1. mennessä.

Huojennus myönnetään lukukausikohtaisesti; edelliselle lukukaudelle myönnetty huojennus ei kata myös seuraavaa, vaan jokaiselle lukukaudelle on tehtävä uusi hakemus. Myöhästyneitä tai puutteellisia hakemuksia ei käsitellä.

Täytä ja tulosta sähköinen (PDF) huojennushakemus tästä. Paperisia hakulomakkeita saa opetuspisteistä ja kuvataidekoulun toimistosta. Täytetyt hakemukset ja vaadittavat liitteet toimitetaan kuvataidekoulun toimistoon:
Espoon kuvataidekoulu, PL 6670, 02070 Espoon kaupunki
Käyntiosoite (ti-pe klo 10-15): WeeGee-näyttelykeskus, Ahertajantie 5, Espoo

Pienituloinen perhe voi myös hakea SOS-Lapsikylän Unelmista totta -harrastustukea, jossa Espoon kuvis on mukana. Harrastustuki on tarkoitettu ensisijaisesti lapsille ja nuorille, joilla ei vielä ole omaa mielekästä harrastusta. Etsi harrastushausta "Espoon kuvataidekoulu" ja hae tukea. Tuen hakeminen vaatii rekisteröitymistä.

Tukea harrastukseen voi lisäksi hakea näiltä tahoilta:
Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry
Pelastakaa Lapset ry
Tukikummit
Minela Säätiö
Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki lapsen harrastukseen (Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue)
• Seurakunnat